Σελίδες

Τρίτη 10 Μαΐου 2011

Ενεργειακή θωράκιση κτιρίων

της Ελίνας Γαληνού

Οταν προ διετίας ανέκυψε το θέμα του "πράσσινου πιστοποιητικού" για τα ακίνητα, θεωρήθηκε θετικό μεν για την βελτίωση της ποιότητας ζωής μας, πλήν όμως αρκετά δαπανηρή ιστορία. Χωρίς να παραβλέπουμε την ανάγκη αναβάθμισης των προυποθέσεων δόμησης ενός κτίσματος σύμφωνα με τις σύγχρονες προδιαγραφές και ανάγκες, διαπιστώναμε ότι ο τρόπος προώθησής του έμοιαζε αρκετά πιεστικός.

Τόσο οι ιδιοκτήτες ακινήτων όσο και οι κατασκευαστές τους, είχαν ήδη πικρή πείρα από τις γραφειοκρατικές ντιρεκτίβες και τα πρόστιμα, ενώ δεν είχαν φανταστεί βέβαια και τις εξελίξεις με την οικονομική κρίση. Παρ΄όλα αυτά, η προοπτική εισόδου ενός ακόμα υπουργείου μέσα στο καθεστώς ακινήτων, προκειμένου να επιβάλει δαπανηρές επισκευές ως υποχρεωτικές, τρόμαζε πολλούς από τότε.
Τώρα, το ενεργειακό πιστοποιητικό προωθείται και θεωρητικά ισχύει για τα περισσότερα κτίρια προ του 1980, ενώ είναι υποχρεωτικό και για όλα τα νεόδμητα. Οι ενεργειακοί επιθεωρητές θα ελέγχουν τα κτίσματα και θα τα κατηγοριοποιούν αναλόγως της ενεργειακής τους απόδοσης, με βαθμολογίες Α, Β, Γ κλπ. Αν το κτίσμα δεν λάβει έναν από τους πρώτους βαθμούς, αμφισβητείται η καταλληλότητά του για χρήση. Αυτό ευνόητα σημαίνει ότι ο ιδιοκτήτης του, οφείλει να προβεί σε μια σειρά επισκευών που θα του ζητηθούν προκειμένου να επανελεγχθεί και να θεωρηθεί κατάλληλο για χρήση! Στο μεταξύ, ο ενεργειακός επιθεωρητής που θα κληθεί, θα πληρωθεί με 2,5 ευρώ/τμ επί του συνόλου της επιφανείας του κτίσματος, ούτως ή άλλως.
Το ενεργειακό πιστοποιητικό, θα θεωρείται υποχρεωτικό για τις μεταβιβάσεις ακινήτων, αλλά και τις μισθώσεις. Αν όμως αυτό το μέτρο θεωρείται πολύ περιοριστικό για τις μεταβιβάσεις-σε μια εποχή τόσο μεγάλης κρίσης στην αγορά ακινήτων, ειδικά για τις μισθώσεις είναι εντελώς απαράδεκτο. Επιτέλους, γιατί να είναι "υποχρεωτικό" παραστατικό για το σφράγισμα συμβολαίων ενοικίασης, εφ΄όσον ο μισθωτής έχει με το ακίνητο πρόσκαιρη σχέση; Ως ποιό σημείο επιτέλους θα παρεμβαίνει το κράτος στην νομή της ακίνητης περιουσίας; Και πώς θα ανταπεξέλθουν οι ιδιοκτήτες ακινήτων στις δαιδαλώδεις υποχρεώσεις που τους επιβάλλονται για να αποκτήσουν πιστοποιητικό με καλή βαθμολογία;
Αν εξετάσει κανείς προσεκτικά τον κατάλογο επισκευών που ζητούνται για την ενεργειακή θωράκιση κτιρίων, θα καταλάβει...Για τις μεν εσωτερικές μετατροπές (αλλαγή κουφωμάτων, καυστήρα, αναβάθμιση θέρμανσης κλπ), χρειάζεται ένα σοβαρό κεφάλαιο, το οποίο είναι ουτοπία να διατεθεί από τους περισσότερους ιδιοκτήτες. Σε μια εποχή όπου το καθεστώς ενοικιάσεων έχει λάβει διαστάσεις εφιαλτικής δυσκολίας, τέτοιου είδους εξαναγκασμοί θα δώσουν αναμφίβολα την χαριστική βολή στην ακίνητη περιουσία. Για τις εξωτερικές μετατροπές (κέλυφος, ταράτσες) απαιτούνται άδειες που θα τις διεκπεραιώσουν μηχανικοί. Δεδομένου ότι οι αμοιβές μηχανικών με τις άδειες, επιβαρύνουν υπέρογκα τις όποιες επισκευές, οι δυσκολίες αυξάνονται ιλιγγιωδώς. Αν συνυπολογιστεί και η γραφειοκρατική ταλαιπωρία των Πολεοδομιών, δεν μιλάμε μόνο για δύσκολη κατάσταση, αλλά για κανονικό εφιάλτη. Φανταστείτε τους ιδιοκτήτες ακινήτων μετά απ΄αυτό. Με τι χρήματα να πληρώσουν όλες αυτές τις υποχρεώσεις όταν η φορολογητέα ύλη των περισσοτέρων έχει σχεδόν μηδενιστεί με τα αναρίθμητα λουκέτα και τα κενά ακίνητά τους; Και παράλληλα, να συζητά το κράτος να αυξήσει τις αντικειμενικές αξίες, όταν ήδη υπάρχει σοβαρό πρόβλημα νομής των ακινήτων λόγω συνθηκών κρίσης! Με ποιά λογική θα θεωρείται ένα ακίνητο αναβαθμισμένο για την Εφορία όταν η αγορά τείνει εξευτελίσει τους όρους νομής του;
Η αρμόδια υπουργός, μιλά για κίνητρα που θα προσελκύσουν την "πράσσινη ενέργεια" και τις σχετικές μ΄αυτήν δράσεις. Προβάλει τα οφέλη από την εξοικονόμηση ενέργειας από την ενεργειακή θωράκιση των κτιρίων. Υποδεικνύει παραδείγματα από χώρες της Ευρωπαικής Ενωσης και επισημαίνει "ότι είμαστε πολύ πίσω σ΄αυτά τα θέματα". Για θεωρητικώς καλές προθέσεις, ουδείς ψόγος βεβαίως. Ομως η πραγματικότητα είναι πολύ διαφορετική...Και τα αντικίνητρα για την βελτίωση των ακινήτων, πολύ περισσότερα από τα κίνητρα. Ποιός ιδιοκτήτης θα βρεί "ελκυστικό" το μέτρο, όταν οι συνεπαγόμενες διαδικασίες και οι δαπάνες το κάνουν να μοιάζει με... θρίλερ;

 

Δεν υπάρχουν σχόλια: